
1 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

MAXWELL MATSVIMBO SIBANDA 

versus 

ZIMBABWE NEWSPAPERS (1980) LIMITED 

and 

THE EDITOR IN CHIEF OF THE HERALD (CAEZAR ZVAYI) 

and 

SHEILLAH MAPANI (REPORTER AT HERALD) 

 

 

HIGH COURT OF ZIMBABWE 

MUZENDA J 

HARARE, 15 & 31 October 2018 

 

 

Civil trial 

 

 

Plaintiff in person 

AM Murambiwa, for the defendants’ 

 

 MUZENDA J: Mr Maxwelll Matsvimbo Sibanda issued summons against the three 

defendants claiming US$700 000 defamation damages and costs of suit. 

 The plaintiff bases his claim on the following synopsis amplified in his declaration. On 

Wednesday 6 December 2017 and 11 January 2018 articles entitled “Tenant loses $2 million 

property to landlord” and “Fake court order backfires” written by the third defendant were 

published in the Herald newspaper. The article titled “tenant loses $2million property to 

landlord” stated that plaintiff sold his tenant’s property worth over $2million using a fake court 

order as compensation for $4, 000-00 rentals arrears. The article added that the plaintiff refused 

to accept payment of the rentals in plastic money and took the law into his own hands and 

ended up stealing and selling tenant’s machinery. 

 The article titled “fake court order backfires” stated that the plaintiff was fined $400 for 

selling his tenant’s property worth over $2 million using a fake court order as compensation 

for $4000 rentals arrears. That article added that the plaintiff pleaded guilty to charges of theft 

and was ordered to compensate his tenant for all the property he sold and had no right to sell 

his tenant’s machines without a court order and found him guilty of theft as defined in s 113 

(1) (a) of the Criminal Law Codification and Reform Act [Chapter 9:23] and contravening s 

24 of Statutory Instrument 676 of 1983  



2 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 
 “Disturbing or preventing a tenant from occupying the leased premises without a court order.” 

 

 The plaintiff avers in his declaration that the said words appearing in the two Herald 

articles are wrongful and defamatory of him in that they were intended and were understood 

by readers of the newspaper to mean that the plaintiff is cruel, a criminal and dishonest. 

According to the plaintiff both publications were incorrect and were meant to tarnish the 

plaintiff’s image and reputation, they harmed his reputation, deminished his standing in the 

eyes of ordinary members of the general public. They also damaged his aspirations on his 

business and profession. 

 The defendants’ deny that the articles published were wrongful and defamatory of the 

plaintiff. The publication of the articles were a report on court proceedings and the reporting 

was fair, accurate and balanced. They add that the publications were in the public interest and 

deny that the publications were meant to defile plaintiff’ good image and reputation. The 

defendants refute that the plaintiff suffered damages in the amount claimed or at all. 

 The parties agreed that the following constitute issues for trial: 

1. Whether or not the two articles admittedly published by the 1st defendant are 

defamatory of the plaintiff as alleged, and is if so, in what way; 

2. Whether or not the publications are a correct, fair and balanced reportage of court 

proceedings regarding the plaintiff. 

3. Whether or not the publications were made in the public interest. 

4. Whether or not the defendants are liable for any defamation damages to the plaintiff, 

and if so, the amount of such damages. 

THE PUBLICATIONS 

A: “WEDNESDAY 6 DECEMBER 2017. 

 

 TENANT LOSES $2M PROPERTY TO LANDLORD. 

 

 A Harare business man allegedly sold his tenant’s property worth over $2million using a fake 

 court order as compensation for $4000 rental arrears. 

 

 This was after he had refused to accept payment in plastic money. 

 

 Maxwell Sibanda (59) of Borrowdale Brook last Friday appeared before Mbare magistrate Ms 

 Rutendo Rakafa. 

 

 He was facing charges of theft and disturbing or preventing tenant from occupying the leased 

 premises without a court order charges. 

 

 Testifying as the court’s second witness, Artwell Kapita narrated how Sibanda took the law 

 into his own hands and ended up stealing and selling their machinery. 



3 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 
  ‘Sibanda only wanted his rental payments in cash so due to the cash crisis in our  

  country we would struggle to meet his due dates, resulting in him closing us out of 

  the factory. 

  He went on to obtain a fake order which he used to auction our machinery and other 

  factory properties worth $2 225 273 which does not tally with the $4000 we owed 

  him. 

  Sibanda even looted some of our machinery before the auction because most of the 

  big machines were not there at the auction and also the list given to the Messenger of 

  Court did not include some of the big machines which were in the factory.” he told 

  the court. 

 Sibanda allegedly took over the premises in question located at Gazaland Shopping centre 

 from Jairos Jiri disabled beneficiaries converting it into his own business. 

 ……………….. 

 ………………. 

  

 The court heard that Magonde failed to pay monthly rentals from October 2015 to July last 

 year. It is the State case that on October 11 last year, Sibanda locked the premises being used 

 by Pacefootwear without court order and thereby disturbing  the company production. 

 

 It is further alleged that on June 7 this year, he went on to auction the company’s machinery 

 without its knowledge 

 

 ……..” 

 

B. “THURSDAY 11 JANUARY 2018 

 

 FAKE COURT ORDER BACKFIRES 

 

 A Harare businessman was last week fined $400 for selling his tenant’s property worth over 

 $2 million using a fake court order as compensation for $4000 rental arrears. 

 

 Maxwell Sibanda (59) of Borrowdale Brook pleaded guilty to charges of theft and preventing 

 a tenant from occupying leased premises without a court order. 

 

 He appeared before Mbare magistrate, Ms Rutendo Rakafa. 

 

 In passing sentence, Ms Rakafa indicated that Sibanda should compensate his tenant for all 

 the property he sold. 

 

 She said he had destroyed his tenant’s business operations by selling his machines. Ms Rakafa 

 noted that Sibanda had no right to sell his tenants machines without a court order and, 

 therefore, found him guilty of both charges. 

  

 In mitigation, Sibanda pleaded with the court to be lenient with him because he was a 

 businessman assisting the country by creating employment. 

  

 Magonde failed to pay monthly rentals from October 2015 to July last year. On 11 

 October last year Sibanda locked the premises without a court order and, thereby  disturbing 

 production. 

 

 On 7 June last year, he even went on to auction the company’s machinery without the 

 owner’s knowledge. The total value of goods stolen and auctioned was $2 225 273  and 

 nothing was recovered.” 



4 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

MBARE CRIMINAL COURT’S RECORD OF PROCEEDINGS 

 The following are salient findings by the court upon perusal of the record of 

proceedings in the criminal court. 

1. the accused before the criminal court was Industrial and Farming Development (Pvt) 

Ltd, a duly registered company represented by the plaintiff, Maxwell Matsvimbo 

Sibanda. 

2. the company pleaded not guilty to both counts preferred by the State. 

3. the plaintiff did not plead guilty to any of the charges. 

4. the verdict of guilty was only returned against the company for the offence of 

contravening s 24 of Statutory Instrument 676 of 1983 after a full-fledged trial and a 

verdict of not guilty was returned for the charge of theft. 

5. summons for the recovery of $8500 arrear rentals were issued by the accused company 

against the tenant company and its director and was properly served by the Messenger 

of Court on the addresses provide in the lease agreement. 

6. an application for default judgment was filed by the accused company and a default 

judgment and all papers given to the Messenger of court. 

7. the Messenger of Court served the notice of attachment of property on the tenant and 

locked the premises. 

8. the tenant attempted to apply for rescission of judgment and the application was 

dismissed; 

9. the Messenger of Court sold the tenant’s property through a public auction and 

accounted to the plaintiff’s company. The name of the auctioneer was LM Auctioneers.  

10. all the witnesses who testified in the prosecution of the accused company confirmed 

that the tenant owed the accused company arrear rentals of $8 500. 

11. all relevant court documents were produced in the criminal court during trial and were 

taken as exhibits. They bore the civil court’s date stamp. They were authentic court 

orders and were produced by the consent of the State’s representative. 

On the date of trial the defendants agreed that they published the two articles and on 

the joint pretrial conference this admission was confirmed. It was also agreed that in terms of 

r 437 of the High Court Rules, 1971 of Order 49 the burden of proof and the right on duty to 

begin lay on the defendants. Hence the defendants presented their case first. 

 The defendants’ first witness was Ms Daphne Tomana, she is employed as the 

Corporate Legal Services Manager by the first defendant. She stated that by virtue of her 



5 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

position as a Company Secretary she was authorised to represent the first defendant in all legal 

proceedings. The two articles published on 6 December 2017 and 11 January 2018 were 

authorised by the first defendant and both articles were a report on court proceedings which 

were in the public interest. She denied that the articles published were wrongful and 

defamatory. She was challenged by the plaintiff to produce a company resolution authorising 

her to represent first defendant. She told the court that she did not have it but can go back to 

her office and produce it. She testified that she was shown the two articles well after their 

publication and she saw nothing amiss about the two articles. She admitted that the name of 

the accused in the criminal matter was not of the plaintiff but that plaintiff was but only 

representing his company. Industrial and Farming Development (Pvt) Ltd. There was no need 

to phone the plaintiff about the two articles and there was no need for an apology and the two 

articles were fair, accurate and balanced. 

 The second witness for the defendants was Mr Caezar Zvayi. He is the Editor-in-Chief 

of the first defendant. The daily procedure at his work place is that reporters go for briefing in 

the morning before they attend court proceedings and after court attendance they go back for 

debriefing. During court hearings they are obliged to take notes of the proceedings and cover 

various stages of the story. The reporter goes to the Assistant Editor first before presenting the 

story to the Editor-in-Chief. In this case the witness checked the two articles before publication 

and he was satisfied that the two were not neither malicious nor defamatory of the plaintiff. 

According to him the articles accurately captured what exactly happened. However he admitted 

that there were a number of issues which were not accurately reported. Those issues related to 

the name of the accused, the pleas of guilty, the sentiments by the court and question of court 

orders. But he insisted that the articles were not defaming the plaintiff. 

 The last witness for the defendant was Mr Ronald Mahonde, one who represented the 

complaint company in the criminal case at Mbare. He was in court and his employer company 

had problems with the plaintiff. He confirmed that the plaintiff did not have authentic court 

orders which he used to auction the complainant’s $2 million plus worth of property. Asked 

what he meant by fake court orders, he was at pains to explain. He is the one who went to the 

first defendant to ask that the story by published in the newspaper and was asked to bring 

documents to the first defendant. He continued the same story he had told the trial court in the 

criminal case and had a bone to chew with the plaintiff. He however confirmed that the accused 

person in the criminal matter was a company represented by the plaintiff. The plaintiff company 



6 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

was fined $400 and acquitted of the theft charges. The witness did not assist the defendants and 

his evidence did not advance the defence case. Defendant closed its case. 

The plaintiff took the witness box and indicated that he sticks to his summons amplified 

by the declaration. He added that he is church member of the United Methodist Church in 

Zimbabwe and sits in a number of Committees. He is one of the three directors of Industrial 

and Farming Development (Pvt) Ltd. When the articles appeared in the newspapers his 

company lost a number of tenants and the fellow directors blamed him for that. He only 

represented his company and is not a thief or a criminal. He paid the fine of $400 on behalf of 

the company. He has never stolen in his almost 60 years of age. He was heavily emotionally 

affected by the articles published by the defendants and his reputation was soiled his future 

prospects as a businessman was tainted he, was, now being regarded as an inconsiderate person 

in the corporate world public and church circles. According to him a lot of people within the 

church read about the article and others went on to telephone him to enquire about the 

background of the matter. To him the articles virtually closed all future opportunities for him. 

He used his monthly previous income as a basis to claim $700 000 for the remaining period up 

to his presumed retirement age that is 10 year period. He cannot start afresh on life to go back 

to where he was before the publication. He however failed to explain why he would use 

monthly income as a basis for his claim for damages. He could not justify whether he lost 

employment as a result of the publication. The issue of damages was a completely new 

minefield for him, and he could not give the reasons for such a claim. This is understandable 

since he was but a self-actor. 

 After testifying he was excused and indicated that he wished to call his wife. He was 

asked to explain her evidence to the court and he indicated that she was going to repeat what 

he had told the court. The plaintiff’s witness’ evidence was dispensed with the plaintiff then 

closed his case. Though unrepresented by counsel, he gave his evidence very well and the court 

accepted same. The defendants’ witnesses were not impressive at all they chose not to answer 

some of the obvious answers and were protective of the defendants especially the conduct of 

the third defendant the reporter. I will reject their evidence as untrue and believe that of the 

plaintiff as credible. Some of the aspects of plaintiff’s evidence were apparent of mere 

comparison of the articles juxtaposed with the record of proceedings from the criminal court. 

The third defendant embarked on a lackadaisical approach of taking a witness’s evidence in 

court for value without going through the record of proceedings itself. The article of 6 

December 2017 written by the third defendant Sheillah Mapani contains inaccuracies. The 



7 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

article states that the plaintiff allegedly sold a tenant’s property worth over $2 million using a 

fake court order and that the plaintiff had refused to accept plastic money. The plaintiff was 

not a party to the proceedings. He was representing Industrial and Farming Development 

(Private) Limited and the record of proceedings is very clear on that note. The way the third 

defendant presented the facts in the Herald appear as if what she was reporting what had been 

found by the criminal court as a fact yet the record shows that it was Artwell Kapota who was 

alleging that information in his evidenced in chief. The third defendant did not accordingly 

capture the correct picture of what was happening in court. She did not report that the plaintiff’s 

company was involved. She did not report that the complainant in the criminal case actually 

owed the plaintiff’s company $8 500 which was for arrear rentals, she chose $4000. She did 

not report that the plaintiff’s court documents were all authentic and that it was the messenger 

of court who attached the tenant’s property. She did not mention that LM Auctioneers were 

tasked by the messenger of court to sell the defendant’s property at a public auction. 

 The third defendant erroneously reported that it was the plaintiff who auctioned the 

tenant’s machinery without the tenants’ knowledge. 

 The Thursday 11 January 2018 article had equally inaccuracies. The plaintiff in his 

personal capacity was not fined $400 and the fine was not for selling a tenant’s property. The 

plaintiff did not plead guilty to charges of theft and preventing a tenant from occupying leased 

premises without a court order. There is no remark by Ms R Rakafa on the record of 

proceedings to the effect of the plaintiff compensating his tenant for all the property he sold, 

nor the fact that the plaintiff had no right to sell his tenant’s property or machines without a 

court order thereby finding him guilty of both charges. The third defendant incorrectly reported 

in the 11 January 2018 Herald issue what she had reported in the 6th December 2017 issue that 

the plaintiff locked the premises without a court order thereby disturbing the tenant’s 

production. Further that on 7 June 2017 the plaintiff went on to auction the company’s 

machinery without the owner’s knowledge, the third defendant added that the total value of 

goods stolen and auctioned was $2 225 273-00 and nothing was recovered. 

 A comparison of the information contained in the record of proceedings and the two 

articles reflect a parallel line of the veracity of what transpired. In short the third the two articles 

in the Herald are at tangent with what is in the record of proceedings in as far as the plaintiff is 

concerned.  



8 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

 The defendant’s plea is that of qualified privilege, that is applicable to reports of 

proceedings of courts, that is one of public policy. In the words of RUMPFF JA in Benson v 

Robenson & Co (Pty) Ltd and Anor1967 (!) SA 420 (A) at 427 E-F.    

“… the public proceedings of an authority or body entrusted with public duties may be reported 

in full, if it is in the interests of the public to be informed of such proceedings and the publication 

of such proceedings will be protected for the same reasons and subject to the same conditions 

(as to accuracy and fairness) as reports of judicial and parliamentary proceedings.”   

 

 The defence of qualified privilege applies to fair and substantially accurate reports of 

judicial proceedings. 

 INNES CJ in Siffman v Weakley 1909 TS 1095 clearly spelt out the following:  

“As the court has pointed out on previous occasions, the publication of reports of proceedings 

in courts of justice (including the publication of the relative judgment) is privileged. Because it 

is for the public benefit that such publications should be made, so that those who are not in a 

position to attend the court may be reading them; see the manner in which justice is 

administered.” (at 1099-1100).  
 

However such report must be fair and substantially accurate. The two publications on  

6 December 2017 and 11 January 2018 were substantially inaccurate and unfair of the plaintiff. 

The court has already highlighted such instances of inaccuracies and there is no purpose of 

repeating. The defence of qualified privilege therefore fails. 

 In the matter of Magwadi v Dube & Ors HH 314-14 CHIGUMBA J held that:  

“The three stage approach in determining whether the words complained of are defamatory is 

as follows:   
 

(a) consider whether the words as specified are capable of bearing the meaning 

attributed to them, that is whether the defamatory meaning alleged is within the 

ordinary meaning of the words; 

(b) assess whether that is the meaning according to which the words would probably 

be reasonably understood and  

(c) decide whether the meaning identified is defamatory.”  

 

   The ordinary meaning of the words complained of was that plaintiff was inconsiderate, 

cruel a thief, dishonest and criminal who does not follow the legally stipulated recourse of 

getting relief and illegally dispose of a tenant’s property worth over 2 million to recover a paltry 

$4 000 arrear rentals. There could be no doubt that a statement which imparts a person as thief, 

who does not respect the law and is incompassionate to others is defamatory within the ordinary 

meaning of those words.  Looking at the record of proceedings in the criminal court there is no 

justification why third defendant would cite the plaintiff in his personal capacity yet, he was 



9 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

representing a body corporate. How would an ordinary reader of these two articles in the Herald 

understand these words? 

 In the Magwadi v Dube & Ors (supra) the court approached the matter as follows: 

“In determining how an ordinary reader of a newspaper in question would understand the words 

it is necessary to strike a balance between subtle analysis and hasty misconception between 

cool reserve and excitability. One is entitled to assume of the ordinary reasonable reader that 

he gets a general impression and one can expect him to look again before coming to a 

conclusion and acting upon it. The ordinary reasonable reader is not super-intelligent, highly 

educated or sophisticated. At first glance such a reader would immediately become aware that 

the article was a “from grace to grass” story about Plaintiff……” 

 

 With regard to defence of justification, the question of plaintiff’s probity was a matter 

of public interest. However where there is evidence that such a defendant was motivated by 

malice, the defence cannot shield him from a plaintiff who has discharged the onus of proving 

animius inuriandi. The contents of the article exceeded the bounds of privilege because it was 

based on fabrications. Not only was the article untrue it was not for public benefit, it was 

calculated to bring plaintiff into disrepute” 

 As already pointed out hereinabove the three defendants admitted that the two articles 

complained of by the plaintiff were published by the first defendant, that is on item 2 of the 

joint pretrial conference minute before CHITAPI J. In the matter of Tekere v Zimbabwe 

Newspapers (1980) Limited & Anor 1986 (1) ZLR 275 (H2) SANDURA JP quoting Joubert in 

the Law of South Africa Vol 7 para 236, emphasized that: 

“The publication of a defamatory statement about a person constitutes an invasion of his right 

to reputation and is prima facie unlawful. When in defamation proceedings a defamatory 

statement is proved or admitted, two inferences arise, viz that the publication was wrongful and 

that the defendant acted animo injiurandi. The onus is then upon the defendant to establish 
either some justification or excuse for the defamatory language used on the absence of intent 

to defame” 

 

 In the circumstances, I am satisfied that where the words complained of are defamatory 

in their natural and ordinary meaning the plaintiff need prove nothing more than that 

publication. There is a presumption that the publication of the defamatory statements by the 

defendants was wrongful and that the defendants acted animo injuriandi. It is for the defendant 

to rebut that presumption of establishing either of the two defences which they have raised (see 

Tekere v Zimbabwe Newspaper (1980) Ltd & Ano (Supra) at 279 F). The defendants have failed 

to prove their defence and I conclude that the two articles are defamatory of the plaintiff. 



10 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

 On the question of damages SANDURA JP in the Tekere v Zimbabwe Newspapers (1980) 

Ltd & Anor, (Supra) quoting GOLDIN J (as he then was) in Mavromatis v Douglas 1971 (1) RLR 

119 at 123 A, stated: 

“I turn to the question of damages, the law presumes that the plaintiff has suffered loss by 

reason of the contumelia or insult, and, under the action injuriam he is entitled to damages for 

the injury to his reputation. The plaintiff  has not proved and need not prove that he sustained 

actual loss or damage”. 

 

 On p 280 D-E the learned Judge President went on to add 

“In cases of libel or slander actionable per se, the plaintiff need not have actual damages for the 

law presumes that some damage will flow in the ordinary course of things from the mere 

invasion of his absolute right to reputation” 

 

 As already indicated the plaintiff is claiming $700 000 for both articles. As pointed out 

by SANDURA JP in the Tekere v Zimbabwe newspapers case (supra), the assessment of damages 

in a case like this is not an easy stroll in the park. It is not an easy exercise to recompense the 

plaintiff for the defamation perpetrated against him. However there are certain points which 

are relevant in the assessment of damages for defamation set out by WILLIAMSON AJ in Bethelesi 

v Poorter & Ors 1975 (4) SA 608: 

 That are 

(a) the content of the defamatory article 

(b) the nature of the publication 

(c) the plaintiff’s standing 

(d) the extent of the publication 

(e) the conduct of the defendants and, 

(f) the recklessness of the publication 

With regard to the content of the defamatory statements it is quite clear that some 

 very serious allegations were made against the plaintiff. That he was a thief and a convict. I 

also bear in mind that these statements were published in a daily reputable newspaper which 

commands a pole position in the market on the aspect of readership. Given the current media 

trends like facebook, WhatsApp, Twitter and Instagram, surely the publication has a wide 

outreach. The articles could have been read globally. I shall also bear in mind the plaintiff’s 

social standing. However it is not clear from the plaintiff’s evidence how the articles affected 

his “profession”. He did not satisfactorily cover this aspect. The conduct of the third defendant 

is not satisfactory. She did not have time to go through the record of proceedings to accurately 

pick the correct information before publishing the articles. Even after being brought to the 



11 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

correct position that plaintiff was but representing his company defendants did not apologise 

to the plaintiff. The conduct of the defendants was reckless and almost touches on media ethics. 

It is recommended that reporters of court proceedings must have some basic knowledge of legal 

terminology in order to responsibly, accurately and professionally cover these matters. 

In the matter of Amwu and Bloomfield v Gwekwerere & Ors GS 202 -81 

(unreported) at p 29 the cyclostyled judgment BECK J (as he then was) had this to say: 

‘The allegations by the defendants were widely disseminated and are grievously defamatory of 

the second plaintiff in the field of endeavour which has been his life’s work and in which he 

has enjoyed an unsullied reputation for honesty. The defamation is particularly scurrilous in 

that the second plaintiff dishonesty was said to have been not only great and habitual but at the 

expense of the very people whose interest it was his duty to protect. It was not made 

impetuously but was deliberately persisted in and repeated the next day and it calls for a 

punitive and exemplary award” 

 

The defamatory statements in the second article of 11 January 2018 are more serious 

because they are not correct. The first statement of 6 December 2017 lies on a border line for 

one will be pardoned to read the article as if the journalist was citing evidence of a witness who 

was in court by putting notes at the beginning of some of the statements and at the end but the 

second publication appear as if it was a report on the outcome of the court case. The quantum 

of damages demanded by the plaintiff are too high and such an award would set a very bad 

precedent. However, in assessing the quantum of damages to be awarded to the plaintiff I  shall 

bear in mind the gravity of the defamatory allegations in each article. As already alluded to 

above the defamatory allegations in annexure B are far more serious than those in annexure A, 

the article of 6 December 2017 and this must be reflected in the amounts of damages to be 

awarded. It seems to me that in respect of the 6 December 2017 article the plaintiff is entitled 

to damages in the sum of $10 000 and in respect of the second article of 11 January 2018 he is 

entitled to damages in the sum of $20 000. 

In the circumstances I order as follows: 

1. That in respect of Annexure A judgment in the sum of $10 000 be and is 

hereby granted against the defendants jointly and severally the one paying 

the other to be absolved. 

2. That in respect of Annexure B judgment in the sum of $20 000 be and is 

hereby granted against the defendants jointly and severally the one paying 

the other to be absolved. 

3. That the defendants pay costs of suit jointly and severally the one paying 

the other to be absolved. 



12 
HH 699-18 

HC 3062/18 
 

 

 

Gula-Ndebele & Partners, defendants’ legal practitioners 

                  

 

 

  

 


